Vliv počítačových her na lidskou psychiku
11. 3. 2007
Začnu netipickým způsobem a to popisováním mozku. Žádný stroj jej nedokáže v působení napodobit, a přesto,
že je mozek jen mnoho tukových žláz jeho schopnosti jsou neomezené.
Minule jsem říkal něco o kapacitě. Dnes chci říct, že využíváme
necelých 10% mozku, to znamená že jsme teprve takové homo erectus v
dnešní době v budoucnu to bude naprosto jiné. Náš mozek se má vyvinout
na takovou úroveň, že budeme schopni tzv. Kinezí. (Kineze jest
nadsmyslová činnost vyskytující se maximálně u dvou lidí z miliardy.
Tato vyjmečnost našeho druhu tkví v možnosti působit na své okolí jen
mozkem, ale ovlivňovat je elementálními – základnímy jevy. Kupříkladu
něco zapálit, pohybovat s věcmi něco zmrazit a podobně.)Proto znovu
upozorňuju, že jsme zatím nevyvinutí puberťáci na cestě evolucí.
Ale abych se vrátil k tématu. Hry existují už od počátku věku a postupně se vyvíjejí. Dodnes jsou hry fyzické (fotbal, basketball aj.), ale už převládají hry mentální a to jsou právě hry na počítači. A jejich vliv na lidskou psychiku je gigantický. Už od malička se náš mozek učí o okolí vše co je mu dostupné. A od 70. let je u nás a všude jinde móda posadit dítě před televizi a ono dá pokoj. V tomhle způsobu je ovšem problém. Televize jak se zjistilo záhy před 4 lety ničí fantazii lidí. Pak vzniká ten typicky amerikánský člověk který nad ničím nepřemýšlí a je jen stroj který buduje stát. Počítač sám ničil psychiku lidí tím stejným způsobem ještě před několika lety. Dnes se už klade důraz na hry s volným koncem, nebo několika konci, kde může hráč upravovat postavu dle sebe a své fantazie. Takových her je ovšem i v této době nedostatek. Příkladem takových her posledních let byl Morrowind, Oblivion, Gothic a pod. Převážně tedy rpg ( ne opravdu nejsem zarytý fanda RPG ovšem jsou to ty nejrozumnější a nejlepší hry které nejlépe působí na psychiku. I tak je možné se doslova ze hry zbláznit. Mám několik přátel kteří nosí venku nůž, aby se ubranily kdyby přišli orkové.
Lidé, kteří denně tráví 10 hodin u počítače jdou spát a další den zase se potkají po škole či práci s počítačem jsou samozřejmě těžce náchylní k psychóze z počítače. K tomu, aby ovšem k psychóze došlo je zapotřebí mentálně dost náročného úkonu a vypětí. K takovým psychózám dochází za účelem mozku (mozek si myslí že hraj je skutečnost pokaždé když hrajete) přiblížit se oné postavě. Teď zde uvedu několik případů.
Bezesporu největším trhákem roku 2006 byla hra Grand Theft Auto : San Andreas, kvůli které se vedlo přemíru sporu kolem počítačových her ve spojených státech. Hra GTA San Andreas (dale jen GTA SA) byla dokonce ve několika státech zakázána, kvůli přemíře násilý a nevhodných scén při hře. Mladý chlapec ze státo Oregon na to měl ovšem svůj názor. Nejen že si hru stáhnul z internetu, ale navíc mu bylo v té době 14 let což je samozřejmě pod doporučeným věkem hraní této hry. Svět San Andreas se mu dost zalíbil a z toho vyplynul nasledující příběh.
Ráno jako každé jiné slunce vychzí a malý chlapec se připravuje na cestu ven. Je Sobota takže nemusí do školy. Bere si baseballovou pálku. Dříve než vyjde dopřeje si ovšem 30 minut hraní GTA SA a pak odchází. Po cestě stojí na přechodu policista a zastavuje auta. Mladý chlapec se naštve a prostě jej umlátí baseballovou pálkou. Je ovšem zatčen jeho kolegou. Na policejní stanici přímo ve výslechové místnosti ukradne zbraň vyslíchajícímu policistovi zastřelí s ním ještě další 2 a odjíždí v kradeném voze oregonské policie. Záhy je chycen a vypovídá proti GTA SA. Chtěl se přiblížit impulzivnímu Cjovi..
- Tenhle případ se dá vysvětlit jediným způsobem. Ano vskutku mozek se snažil napodobit hru a takchlapec jednal přesně podle hry. Teď je v zařízení pro mladé násilníky a asi toho lituje.
Dalším případem je hra Postal 2. Tato hra otřásla, či dokonce způsobila obrovský bum v té době. Chcete useknout člověku hlavu? Nasadit si kočku na hlaveň zbraně? Nebo někoho pomočit? Pak je hra Postal ta pravá volba. Nicméně je to hra která je zakázána v mnoha státech a dovoluji si říct že i v našem. Kvůli téhle hře proběhla dost nepříjemná vražda. A ouha zase tu máme mladého chlapce pod 18 let, který vypovídal to samé.
Je odpoledne a mladý Lukas se vydává ven. Za jakým účelem? Kupodivu měl naplánováno zabít svého ředitele. Ale za jakým účelem se neptejme ptejme se jakým způsobem ho chtěl zabít. Ředitel tamní školy vskutku ten den těžce pracoval jako každý jiný a těšil se domů na svou rodinu. Když se na scéně ukázal Luk který vyvlekl ředitele z auta polil ho benzínem zapálil a pak pomočil aby jej uhasil a užil si pachu spáleného těla život se změnil celému městečku.
- Tohle je to same, spojené s motivem získaným ze hry. Vskutku jsem šáhnul po této hře abych si vyzkoušel co ho k tomu donutilo. V této hře prostě zabíjíte všechny. Je to masakr 7 dní v týdnu. Někdo vám něco udělá? Vy mu to oplatíte. Žáček nejspíše dostal za bas ve škole a tak si to rozhodl s ředitelem vyřídit sirkou a benzínem.
Jsou to jen 2 příklady, ale takových her je mnoho a případů ještě víc. Ale co se vlastně v mozku děje? Proč to vlastně ta šedá kůra mozková dělá?
Jak jsem již řekl lidský mozek se vyvíjí přibližně do 21 roku života. Přijímá informace nabízené okolím a učí se z nich. Je to jako male dítě naučit čistit si zuby. Tak jak dítě posedíte k počítači ale I tak jak dítě posadíte k televizi automaticky jej učíte tomu na co se dívají. S tímto jevem souvisí fóbie. Pokud dítěti v mládí ukážete v televzi či v počítači hororové prostředí kde třeba útočí pavouci, a ať je to třeba hra Dave, už tím může vzniknout fóbie proč? Pro mozek je důležité přijímat informace. A pokud to co je proti vám a ubližuje vám to je nepříjemné a okolí vám to tvrdí spustí mozek obranný complex a to jest přesně fóbie. Pokud se člověk setká v mládí s počítačem je jeho osoba často ovlivněna. A i počítač vytváří v člověku osobnost. Já tady stale mluvím o nějákém počítači, ale ony to zatím způsobují hry. Samozřejmě nechci tvrdit, že hry vás jistojistě donutí k vraždě to jistě ne, ale kdy jste si v realitě vzpomněli na něco z her . Nebylo to nedávno? Ale co takhle ve hře z reality? To se moc často nestává že? Je to jeden z jevů vyvolávaných právě počítačem a dohromady mozkem. Ti co tráví týdně 70 hodin na pc už z toho musí automaticky magořit. A některým se může dokonce stát, že je postihne schizofrenie což je rozdělení osobnosti na více osobností. Proč? Člověk je u počítače sám a vytváří si přátele které baví to co je.
Ale abych se vrátil k tématu. Hry existují už od počátku věku a postupně se vyvíjejí. Dodnes jsou hry fyzické (fotbal, basketball aj.), ale už převládají hry mentální a to jsou právě hry na počítači. A jejich vliv na lidskou psychiku je gigantický. Už od malička se náš mozek učí o okolí vše co je mu dostupné. A od 70. let je u nás a všude jinde móda posadit dítě před televizi a ono dá pokoj. V tomhle způsobu je ovšem problém. Televize jak se zjistilo záhy před 4 lety ničí fantazii lidí. Pak vzniká ten typicky amerikánský člověk který nad ničím nepřemýšlí a je jen stroj který buduje stát. Počítač sám ničil psychiku lidí tím stejným způsobem ještě před několika lety. Dnes se už klade důraz na hry s volným koncem, nebo několika konci, kde může hráč upravovat postavu dle sebe a své fantazie. Takových her je ovšem i v této době nedostatek. Příkladem takových her posledních let byl Morrowind, Oblivion, Gothic a pod. Převážně tedy rpg ( ne opravdu nejsem zarytý fanda RPG ovšem jsou to ty nejrozumnější a nejlepší hry které nejlépe působí na psychiku. I tak je možné se doslova ze hry zbláznit. Mám několik přátel kteří nosí venku nůž, aby se ubranily kdyby přišli orkové.
Lidé, kteří denně tráví 10 hodin u počítače jdou spát a další den zase se potkají po škole či práci s počítačem jsou samozřejmě těžce náchylní k psychóze z počítače. K tomu, aby ovšem k psychóze došlo je zapotřebí mentálně dost náročného úkonu a vypětí. K takovým psychózám dochází za účelem mozku (mozek si myslí že hraj je skutečnost pokaždé když hrajete) přiblížit se oné postavě. Teď zde uvedu několik případů.
Bezesporu největším trhákem roku 2006 byla hra Grand Theft Auto : San Andreas, kvůli které se vedlo přemíru sporu kolem počítačových her ve spojených státech. Hra GTA San Andreas (dale jen GTA SA) byla dokonce ve několika státech zakázána, kvůli přemíře násilý a nevhodných scén při hře. Mladý chlapec ze státo Oregon na to měl ovšem svůj názor. Nejen že si hru stáhnul z internetu, ale navíc mu bylo v té době 14 let což je samozřejmě pod doporučeným věkem hraní této hry. Svět San Andreas se mu dost zalíbil a z toho vyplynul nasledující příběh.
Ráno jako každé jiné slunce vychzí a malý chlapec se připravuje na cestu ven. Je Sobota takže nemusí do školy. Bere si baseballovou pálku. Dříve než vyjde dopřeje si ovšem 30 minut hraní GTA SA a pak odchází. Po cestě stojí na přechodu policista a zastavuje auta. Mladý chlapec se naštve a prostě jej umlátí baseballovou pálkou. Je ovšem zatčen jeho kolegou. Na policejní stanici přímo ve výslechové místnosti ukradne zbraň vyslíchajícímu policistovi zastřelí s ním ještě další 2 a odjíždí v kradeném voze oregonské policie. Záhy je chycen a vypovídá proti GTA SA. Chtěl se přiblížit impulzivnímu Cjovi..
- Tenhle případ se dá vysvětlit jediným způsobem. Ano vskutku mozek se snažil napodobit hru a takchlapec jednal přesně podle hry. Teď je v zařízení pro mladé násilníky a asi toho lituje.
Dalším případem je hra Postal 2. Tato hra otřásla, či dokonce způsobila obrovský bum v té době. Chcete useknout člověku hlavu? Nasadit si kočku na hlaveň zbraně? Nebo někoho pomočit? Pak je hra Postal ta pravá volba. Nicméně je to hra která je zakázána v mnoha státech a dovoluji si říct že i v našem. Kvůli téhle hře proběhla dost nepříjemná vražda. A ouha zase tu máme mladého chlapce pod 18 let, který vypovídal to samé.
Je odpoledne a mladý Lukas se vydává ven. Za jakým účelem? Kupodivu měl naplánováno zabít svého ředitele. Ale za jakým účelem se neptejme ptejme se jakým způsobem ho chtěl zabít. Ředitel tamní školy vskutku ten den těžce pracoval jako každý jiný a těšil se domů na svou rodinu. Když se na scéně ukázal Luk který vyvlekl ředitele z auta polil ho benzínem zapálil a pak pomočil aby jej uhasil a užil si pachu spáleného těla život se změnil celému městečku.
- Tohle je to same, spojené s motivem získaným ze hry. Vskutku jsem šáhnul po této hře abych si vyzkoušel co ho k tomu donutilo. V této hře prostě zabíjíte všechny. Je to masakr 7 dní v týdnu. Někdo vám něco udělá? Vy mu to oplatíte. Žáček nejspíše dostal za bas ve škole a tak si to rozhodl s ředitelem vyřídit sirkou a benzínem.
Jsou to jen 2 příklady, ale takových her je mnoho a případů ještě víc. Ale co se vlastně v mozku děje? Proč to vlastně ta šedá kůra mozková dělá?
Jak jsem již řekl lidský mozek se vyvíjí přibližně do 21 roku života. Přijímá informace nabízené okolím a učí se z nich. Je to jako male dítě naučit čistit si zuby. Tak jak dítě posedíte k počítači ale I tak jak dítě posadíte k televizi automaticky jej učíte tomu na co se dívají. S tímto jevem souvisí fóbie. Pokud dítěti v mládí ukážete v televzi či v počítači hororové prostředí kde třeba útočí pavouci, a ať je to třeba hra Dave, už tím může vzniknout fóbie proč? Pro mozek je důležité přijímat informace. A pokud to co je proti vám a ubližuje vám to je nepříjemné a okolí vám to tvrdí spustí mozek obranný complex a to jest přesně fóbie. Pokud se člověk setká v mládí s počítačem je jeho osoba často ovlivněna. A i počítač vytváří v člověku osobnost. Já tady stale mluvím o nějákém počítači, ale ony to zatím způsobují hry. Samozřejmě nechci tvrdit, že hry vás jistojistě donutí k vraždě to jistě ne, ale kdy jste si v realitě vzpomněli na něco z her . Nebylo to nedávno? Ale co takhle ve hře z reality? To se moc často nestává že? Je to jeden z jevů vyvolávaných právě počítačem a dohromady mozkem. Ti co tráví týdně 70 hodin na pc už z toho musí automaticky magořit. A některým se může dokonce stát, že je postihne schizofrenie což je rozdělení osobnosti na více osobností. Proč? Člověk je u počítače sám a vytváří si přátele které baví to co je.
super
(Shadowmaster, 14. 4. 2008 19:45)